
* Koska markkinointi ei ole konkreettinen tuote vaan oikeastaan tarkkaan valittu toimintakulttuuri joka vahvistaa liiketoimintaa!
* Koska ei ole välttämättä yhtä ja ainoaa oikeaa toimintatapaa vaan taloudellisiin tuloksiin voidaan päästä eri tavoin!
* Koska mediakenttä kasvaa, kehittyy ja monipuolistuu! Uusia medioita on tulossa koko ajan lisää! Näistä olisi löydettävä järkevin toimintatapa!
* Koska alan seminaareissa ja medioissa tuodaan usein esille globaalien suuryritysten onnistuneimpia luomuksia loistavine tuloksineen! Näitä on ollut suunnittelemassa kymmenhenkiset yksin esim. sosiaalista mediaa työstävät markkinointiviestinnän osastot! Tähän eivät pk-yritykset taivu ilman riittäviä resursseja (talous, henkilöstö ja osaaminen)!
* Koska vastaan tulee uusia vieraita termejä – esim. sosiaalisen median: Twitter, Linked in, Ebay, Flickr, Bebo, Orkut, Wikimediat, Second Life tai advertoriaalit, CMYK, media mix, peitot jne!!!
* Koska aina ei nähdä omaa yritystä tai liiketoimintaa riittävän ulkopuolisesti! Toimitaan sisällä tutussa kuvioissa ja osin tutuin toimintakulttuurein!
* Koska kiireen tai muun syyn takia ole perehdytty asiakaskenttään tai sen ryhmittelyyn! Eikä omien tuotteiden ja palveluiden sekä asiakasryhmien välisiin suhteisiin!
* Koska yritys on mukautunut pikkuhiljaa asiakkaiden ja kysynnän mukaan ilman sen suurempia suunnitelmaseminaareja ja strategiakonferensseja!
* Koska epämääräisesti suunnitellun markkinointiviestinnän mittaaminen on vaikeaa! Näin myös tulosten laskeminen on sitäkin vaikeampaa!
* Varmaan myös siksi että sopivan valinnan tekeminen mm. edellä kuvatuista syistä jää huomiseen ja taas huomiseen……
.
Vastauksia haasteelliseen markkinointiviestintään…
Monelle yrittäjälle tai pk-yritykselle löytyy varmaan edellisestä moniakin tuttuja asioita. Usein markki-nointiviestintään ei sijoiteta, kun ei olla varmoja miten se todella toimii. Välillä on kuitenkin syytä pysähtyä ja miettiä koko palettia ja etsiä loogisia ja tehokkaita mutta samalla helppoja toimintamalleja myös markkinointiviestintään. Usein myös ulkopuolinen sparraaja on helppo tapa päästä nopeasti ja helposti asiaan! Tässä Caudillo Oy pyrkii auttamaan oman laajan asiantuntijaverkostonsa kanssa.
Tärkeänä osana yrityksemme markkinointiviestinnän suunnittelussa on tuloksellisuus ja seurantamahdollisuus. Mitä tehdään tyylikkäillä kotisivuilla, jos kävijöitä ei ole. Tunnuslukujen seuranta kertoo, olemmeko menossa oikeaan suuntaan ja onko kaasu riittävän pohjassa vai pitääkö vielä löytää isompia vaihteita. Markkinointi-viestintä on verkostojen rakentamista ja verkostoilla ohjataan asiakkaita tunnistamaan, kiinnostumaan ja aktivoitumaan asiakassuhteeseen. Tässä yksinkertaisuudessa Caudillo Oy:n tavoitteet joilla johdetaan nimen mukaisesti asiakkaan joukkoja kohti tuloksia.
Caudillon markkinointiviestinnän toimintamallia on kuvattu sivulla “Markkinointiviestinnän askeleet“. Lista on pitkä ja askelia monta, mutta näin löydetään vastauksia useisiin edellä kuvattuihin kysymyksiin. Yrittäjä tai yritys voi luottavaisena keskittyä varsinaisiin yrityksen perustehtäviin kun markkinointiviestintä on askellettu selkeäksi poluksi!
Koska toimintaa on vaikea kuvailla näin nettisivuilla, on malliksi kerätty Caudillo Oy:n tekemiä jalan jälkiä. Näistä markkinointiviestinnän erilaisista projekteista käy ilmi, mitä kaikkea Caudillo Oy on vuosien saatossa tehnyt ja keiden kanssa operoinut. Näitä löytyy “Markkinointiviestinnän caset” -sivuilta ja lisätietoja voi tiedustella Caudillo Oy:stä.
Markkinointiviestinnän toimintaa yrityksessä voidaan kuvat esimerkiksi Caudillo Oy:n markkinointiviestinnän ammattitutkinnon koulutukseen suunnittelemalla kaaviolla (alla).
