SALO-JUKOLA 2006 www.jukola2006.net

Asiakas
Salo-Jukola 2006 varten perustettu seura-allianssi: Angelniemen Ankkuri, Salon Viesti ja Salon Vilpas sekä osittain tapahtuman myöntävät Suomen Suunnistusliitto ja Kaukametsäläiset. Tapahtuman laajuuden ja järjestelyiden monitahoisuuden takia tähän on koottu karkea tiivistelmä asioista. Laajempaa tietoa saa nettisivuilta tai linkeistä tai ottamalla yhteyttä.
Tavoite
1) Rakentaa ja johtaa toimiva markkinoin-tiviestinnän organisaatio toteuttamaan annetut tavoitteet.
2) Taloudellisesti hankkia uusia yhteis-työkumppaneita ja varallisuutta suureen massatapahtumaan monin eri toimintoihin
3) Rakentaa tapahtumalle ja yhteistyö-kumppaneille laaja ja edelleen hyödynnettävä julkisuus ja näkyvyys eri valtakunnallisissa medioissa.
4) Tiedottaa tapahtumasta näkyvästi niin laji-ihmisille, alueellisesti kuin valtamedioiden kautta maan mahdollisimman laajasti. Youtube clip by Orienteringlife
5) Tukea ja auttaa Salo-Jukolan muita sektoreita mahdollisimman hyvän ja onnistuneen tapahtuman luomiseksi.
Toteutus
1) Caudillon rastittamana rakennettiin n. 250 osin talkoolaisen ja osin edullisten ammattilaisten organisaatio joka vastasi toimivasta kokonaisuudesta. Sektorit (markkinointi, tiedotus, TV-tuotanto, areenatuotanto (kuulutus ja screeni), VIP-palvelut, ohjelmapalvelut sekä Jukola-tuotteet). Jokaisen sektorin johtoon muodostettiin taistelupari: suunnistusosaaja ja sektorin siviiliosaaja. Joissakin tapauksissa käytettiin valtakunnallisesti tai jopa globaalisti osaavaa asiantuntijaa (esim. tv-tuotanto, trac-trac ja kuulutus), mutta ns. Jukola-hengen mukaisesti edullisin kustannuksin.
2) Laajalla tuotevalikoimalla tavoitettiin valtakunnallisia ja alueellisia suuryrityksiä sekä massatapahtumaan tarvittavien palveluiden tarjoajia yhteistyöpakettien kanssa. Myös laaja myyntialue hyödynnettiin sekä vajaan 1.000 m mainosnäkyvyys tv- ja katsomoalueille.

3) Tapahtuman julkisuutta rakennettiin vuoden ajan viikoittain alueellisesti ja valtakunnallisesti näkyvyyttä painotettiin ennakkoon ja TV-mediaksi valittiin Nelonen laajemman tavallisten ihmisten kohderyhmän saavuttamiseksi. TV-tuotantoryhmäksi valittiin Filmworks Oy runsaan kalustovalikoimansa ja laajan ammatillisen osaamisensa vuoksi. Näin voitiin kaluston ja ammattimaisen henkilöstön määrää kasvattaa ja kuitenkin kokonaiskustannuksissa säästettiin. Näin saatiin tulos niin ohjelmallisesti kuin taloudellisesti erinomaiseksi edellisvuosiin verrattuna. Lisänä tuotiin mm. trac-trac gps-seuranta ym. uusia palveluita. Medioina mm. TV: Nelonen, Nelonen Plus, radiot: YLE Urheilu, YLE FS, Salon Seudun Radio 882, ym. Internet, txt-TV, WAP sekä aito mobiili-tv:kin valmiudet olisivat olleet muttei päätelaitteita.
4) Kontaktointi ja mediapalveluiden suunnittelu kunkin median tarpeiden mukaan helpoksi käyttää. Uusia ideoita ja virikkeitä myös ennakkomateriaalien tekemiseen ja näin palvelleen myös itse Salo-Jukola -tapahtuman markkinointia niin lehdistössä kuin TV- ja radiokanavilla. Myös internetissä kävijämäärät ylittivät ennakkoon 100.000 kävijää ja kisan aikana tai heti sen jälkeen toiset yli 100.000 kävijää.
5) Useita uutuuksia lanseerattiin mm. TracTrac-gps-seuranta lisäämään tavallisten kotikatsojien kiinnostusta läjiin. Kisa-alueen suunnittelussa tehokas yhteistyö koko kisa-alueen suunnittelussa muiden sektoreiden kanssa mahdollisti jo ennakkoon ihanteellisen kilpailukeskuksen viestinnällisesti ja visuaalisesti onnistuneen kokonaisuuden rakentumisen.
Tulos
1) n. 250 osin innokkaan ja osaavan talkoolaisen ja osin maamme alansa huipun ammattilaisen ryhmä rakentamassa tapahtumaa
2) Uusia yhteistyökumppaneita löydettiin ja perinteistä sopimusnäkyvyyttä laajennettiin ja modernisoitiin sekä taloudellinen tulos nousi ” tyydyttäväksi” !!
3) Tapahtumannäkyvyys rakentui alueellisesti vuoden ajan viikoittain lehdissä olleilla jutuilla sekä paikallisradiolla vauhdittaen. Valtakunnallinen näkyvyys kasvoi toivotusti erityisesti ennakkoon mm. perjantain tiedotustilaisuuden ja TV-kuvioiden kautta. Varsinainen TV-näkyvyys parani sekä kohderyhmän laajentamisen että kanavavalinnan myötä 5-6 kertaiseksi edellisvuosiin. verrattuna. Kokonaiskontakteja haettiin Nelosen kautta yli miljoonan eri katsojan pääosin ennakkopainotteisesti ja itse päälähetysten katsojaluvut ylittivät 5-6 kertaisesti edellisvuosien toteutukset. Tapahtumaan saapui paikalle ennätykselliset 35.000 jopa 40.000 ihmistä seuraamaan tunnelmallista suurtapahtumaa.
4) Mediaväkeä agreditoitui n. 250 toimittajaa 12 eri maasta. TV-lähetyksiä toteutettiin Nelosen kanssa 8 kpl. Lisäksi muutkin TV-kanavat seurasivat urheilun uutislähetyksissään tapahtumaa.
5) Monissa materiaalien ja palveluiden hankinnoissa löydettiin edullisia tai yhteistyösopimuksellisia ratkaisuja. Salo-Jukola 2006 kokonaisuutta kehuttiin ylisanoin monen eri alan ammattilaisen toimesta ja leikkisästi voidaan siteerata Mr. Jukolaa, että jatkossa tavoitteena riittää pyrkiminen Salo-Jukolan tasoon.
Jukola kuvat ratamestari ja suunnistaja ym. Ilkka “Ilu” Saarimäki AngA
Tarkempia tietoja:
Salo-Jukola2006_Mediamix_ja_sen_toimivuus
YLE:n ex-johtajan Jaakko Ukkosen raportti
Salo-Jukola 2006 loppuraportti (MV s. 53-80)